Thursday, September 13, 2012

Chantek...

Hai semua..

Kali ni saya nk post pasal kucing.. sblm ni asyik post pasal orang dan kejadian, jadi hari ni kita post pasal kucing plak.

Chantek ni kucing saya tapi dia lebih manja dgn Nana. Tiap pagi akan masuk bilik dna kejutkan Nana suruh bangun. Saya ambik Chantek Syawal tahun 2010 daripada tuan dia, Linda yang menjual cupcake di Ipoh. Sapa nk tempah cupcake boleh tgk sini LittleGemz Cupcake Ipoh ..

masa tu kaler dia putih tapi lepas dua tahun, gemuk kurus sihat sakit makaaaann baaanyakkk gemuk jadi 8kg sekarang. APA?? 8 kg... phew.. mmg berat gila nk angkat si Chantek.. Tahun 2011 Chantek pernah diserang penyakit Parvo, sejenis virus yg menyerang kucing-kucing. Kami tak apsti dari mana Chantek kena virus tu, mgkn masa boarding Chantek sbb kami kena balik kampung masa tu... menurut vet, bila kucing-kucing dijangkiti virus Parvo 70% kucing berpotensi untuk mati sebab dehidrasi dan virus. Chantek masuk wad selama seminggu dan lepas kami bawak dia balik rumah dan jaga sendiri..Chantek tak mampu berjalan apa lagi berlari.. makan dan minum pun lgsung taknak.. Kami kena paksa Chantek makan.. selama sebulan saya dan Nana suap Chantek makan dan minum 3 kali sehari.. dan setiap hari itulah, kami akan cakap dan bisikkan kat telinga Chantek supaya terus hidup dan kuat semangat.. akhirnya, yang paling gembirakan kami bila tgk Chantek boleh berjalan dan mula menjilat semula bulu-bulu kat badan... dan vet cakap lagi, bila kucing dah pulih dari sakit, kucing-kucing akan mula jilat bulu sendiri semula..sepanjg Chantek sakit tu, bulu Chantek gugur dan kering..Sian Chantek..

Tadi masa lepak atas katil berborak dgn Nana, Chantek datang dan join sama duk atas badan Nana.. Tapi kali sy tak letak gmbar Nana lagi. Nana tak sihat sgt hari ni... Nanti saya letak gmbar Nana dan Chantek, ok?

Cotton Bud tu permainan kesukaan Chantek.. Jadi masa nk ambik gmbar ni, saya suruh Nana main main dgn Chantek guna cotton bud.. Sambil tu boleh cuci hidung Chantek yang belemoih tu... hehe...

Ok lah.. Jom tgk gmbar...


RozekRuzaini
012 918401
Johor Bahru

IMG_9242

IMG_9375

IMG_9203

IMG_9182

IMG_9056

IMG_9016

IMG_8993

No comments: